Чудесата на Църногорския манастир „Св. св. безсребреници Козма и Дамян“

Николинка Василева Климукова

Abstract:

The monastery Saints Kosmas and Damian the Silverless is an interesting example of a small cultural centre, which is as unique for its own spiritual values as it is for the development of the Bulgarian shrines over the centuries: for its construction, the upheavals in its historical destiny and for its rise and revival nowadays. At present it has been transformed into a heavenly spot on earth with its tidy courtyard, the beautiful architectures of the residential buildings, its healing holy spring, the miraculous icon, the small church that combines Revival-period and modern instructive frescoes, and the re-creation of the former defensive tower – the bell tower. Today the monastery attracts thousands of pilgrims with its miracles and the hope of physical healing and spiritual deliverance from the hustle and bustle of our hectic daily lives.

***

Увод

Манастирът Св. св. Безсребреници Козма и Дамян е интересен пример за едно неголямо  културно средище, което е колкото уникално със собствените си духовни стойности, толкова и е събирателно понятие за развитието на българските светини през вековете: съграждането му, катаклизмите в неговата историческа съдба – възхода и възраждането му в настоящия момент. Сега е превърнат в едно райско кътче на земята което ни посреща с подредения си двор,  красивата архиректура на жилищните постройки,  с лечебното си аязмо, чудотворната икона, малката църквица, събрала в себе си възрожденски и съвременни поучителни стенописи, манастирската трапезария, както и възстановката на някогашната отбранителна кула-звънарница. Целта на настоящата статия е да покаже манастира като  феномен, който привлича хиляди поклонници с чудесата си, даващи надежда за телесно изцеление и духовно избавление от суетата на забързаното ни ежедневие. Съществуването му днес е едно малко чудо, защото той многократно през вековете е унищожаван и пак се възражда като птицата Феникс от пепелта на забравата и разрушението.

За обителта има издадено през 2018 година малко, но доста изчерпателно издание Църногорски манастир св. св. Безсребреници Козма и Дамян. Кратка история – минало и настояще със съставител Румяна Борисова (Борисова, 2018), особено по отношение на съвременните събития в летописа на времето на манастира. Неговата авторка понастоящем е монахинята Павла*, познава го извътре и живее с неговите духовни и злободневни проблеми. Изданието е с научно-популярен характер, написано емоционално, увлекателно и убедително, дадени са редица цитати с упоменаване източниците на информация  без  точното им посочване в научен апарат с цел да не се затруднява широкият кръг читатели, към който е насочена. Представени са краеведските и етнографски изследвания за района на Църногорския манстир и разкази за съвременното му възобновяване, за днешните ктитори и донасянето на копието на чудотворната икона на Св. Богордица Всецарица. Важна част от текста са посочените свидетелства на вярващи за изцелените от водата на аязмото и с молитви пред иконата.

Друг основен източник е Житие и страдание на Бегуновското Софроние предадено от Петко Асенов на д-р Христо Темелски, тогавашен директор  на Църковния историко-археологически музей в София и заведeно там като Летопис 27 (Асенов, 1999). То е още по-кратко по съдържание от горепосочения източник, но е с голяма научна и документална стойност. Посочените в него факти са обосновани от научните си източници. В настоящата публикация са включени и личните ми наблюдения и изследвания на обекта. В литературата са цитирани повечето онлайн източници, тъй като манастира е особено популярен и в интернет пространството, както подобава в съвременното информационно общество.

1. История на манастира

Основите на монашеската обител се поставят вероятно в края на XI-ти – началото на XII-ти век като тя е съградена върху по-стари антични зидове (История, 2017; Борисова, 2018: 8; Иванова, 2018; Иванова, 2019). Традицията да се строят християнски обекти в първите векове след Христа върху предишни езически паметници е древна и от една страна показва тенденцията за приемственост и надграждане на културните пластове, а от друга демонстрира заместването на политеистичните вярвания с новото за онези времена православно християнство. Археологическите изследвания посочват запазени останки от първоначалното манастирско крило и отбранителна кула в близост до връх Китка (История, 2017; Борисова, 2018: 8), вторият по височина в планината Църна гора, която е част от  Руйско-Верилската планинска редица, намираща се в Западна България, Пернишка област. През Средновековието съществува макар не толкова разпространена практика за изграждане на отбранителни кули в манастирите, каквато е Хрельовата кула в Рилския манастир (XIV-ти век), в Манастира Ставроникита и в Зографския манастир  Св. Великомъченик Георги Победоносец (XIII-ти век) на Света Гора-Атон, Кулата на Ангел войвода в Араповския манастир Св. Неделя (XIX-ти век) и други. Обикновено на горния етаж на тези кули е имало параклис, защото духовната опора в трудни моменти е не по-маловажна от физическата защита. Интересни са местните предания, свързани с наименованието на планината Църна (черна), може би заради гъстите труднопрестъпни гори и оскъдната слънчева светлина в тях или поради големият брой черно монашеско духовенство, наблюдавано там по онова време (История, 2017; Борисова, 2018:20). Предполага се, че  манастирът не е бил разрушен веднага с идването на турските нашественици и е просъществувал след това известно време като духовен и просветен център. Вероятно е унищожен заедно с Батановския манастир и всички останали църкви, манастири и параклиси от околността към 1737 година (Асенов, 1999). Разказва се, че монашеската твърдина е опожарена през 1737-1739 година поради търговското съперничество на провежданото успешно пазарище пред стените на манастира с новоорганизирания Пиротски пазар. Османлиите гледали с лошо око на Светата обител и се възползвали от предизвиканото сбиване на храмовия празник. Убиването на един мюсюлманин било повод да се изгори манастира с неговия храм, светини, книги и жилищни сгради. Биват избити и монасите, а софийският митрополит според преданието е ранен и издъхва в близост до село Ярджиловци и в негова памет месността се нарича Владишка падина. Румяна Борисова го свързва със св. Симеон Самоковски (Софийски), чиито мощи се намират в Църногорския манастир (История, 2017; Борисова, 2018: 8-9). Неговата памет се чества на 21 август, когато е заловен, измъчван и загива мъченически през 1737 година след въстанието в Пиротско и Нишко (Игнатова, 2010). Така, че можем да заключим, че не е сигурно кой точно владика е загинал при трагичните събития, свързани с изгарянето на манастира в онези далечни времена.

През националното ни Възраждане и особено в следосвобожденския период, освен средства за възстановяване на храма, жилищните и стопански постройки, манастира получава големи дарения в земеделски и жилищни имоти. Началото на възобновяването поставят двама братя по духа светаго свещениците Здравко и Игнат (Асенов, 1999:4) и той е значим духовен и просветен център. В него има библиотека, преписват се книги, постоянно е поддържано килийно училище. Значението му се разраства отново до идването на власт на комунистическия режим през 1944 година. Тогава за сетен път е обхванат от материално и духовно запустение. И не само това: освен, че са прогонени духовните лица, тук идват партизани от Радомирския отряд и охраняват заточените приближени служители на Царския дворец, местните първенци и арестуваните офицери. В 1946 година напълно са иззети манастирските имоти, а през 1960 година духовните лица са окончателно прокудени и обителта е превърната в пионерски лагер. През 1956 година той е обявен за архитектурен, а от 1976 година  става художествен паметник на културата – факти на пръв поглед добри, ала способстващи за разпиляването на ценностите и светините на Църногорския манастир. Сградите не само са оставени да се саморазрушават, а и в тях се отглежда добитък (История, 2017; Борисова, 2018:9-18). Днес подобни практики ни звучат кощунствено, но сходна е съдбата на повечето български манастири и старинните ценности, съхранявани в тях през вековете и загубени в периода на 50-те до 80-те години на XX-ти век. С настъпването на новото XXI-во столетие идват и по-добри дни за разглежданата обител. Игуменът архимандрит Евгений с неколцина монаси от 1998 година започват стъпка по стъпка да възстановяват светото място заедно с аязмото, подвизавайки се в началото в порутените постройки без ток и вода. Миряните преоткриват чудодейната сила на лечебните води и започват да се стичат към манастира. Потичат и значителни дарения и множество чудеса съпътстват възобновяването му. Имаме предвид, че в точния труден момент уж случайно според невярващите, но всъщност по Божия воля се намират точните хора, за да помогнат в точния момент. Светлото дело на предците продължава тогава иеромонах Никанор, а сега архимандрит, станал през 2016 година новият и настоящ игумен. Неговата лична съдба го отвежда от финансов брокер на  Уолстрийт до монах в манастира, чийто игумен става впоследствие и влага знанията и уменията, придобити в светския живот в ползу Богу.

2.Житие и страдание на Бегуновското Софроние

Така е наречена книжката на Петко Асенов, която внася повече яснота в историята на Църногорския манастир св. св. Безсребреници Козма и Дамян  за предадения през 1999 година от него в Църковния историко-археологически музей в София един екземпляр от издаденото в 1000 бройки така наречено Софроние, закупено от Недялко и Михалко Здравкови и подаренo на храм Св. Никола в Бегуновци. Това е книгата Поучително евангелие за всички недели през годината, за Господските и Богородичните празници и за празниците на големите светии. Подзаглавието авторът ѝ сам е написал: събрал от  славянски и гръцки Софроний, епископ Врачански. Неделник … съчинил на български език, 1806 година (Софроние, 2009). Тя е първата българска новопечатна книга, излязла е през 1806 година (Енциклопедия, 1982: 411; Кенанов, 2018:313) и по своя характер е била в постоянна литургична употреба, тоест било е предвидено да се ползва всяка неделя и на големите църковни празници да се четат от нея поучителни Слова. По-точно ни интересува един ръкописно написан документ, записан като Летопис 27 в регистъра на горецитирания музеен обект. Надписът е поставен от вътрешната страна на задната корица на въпросното Софроние и свидетелства, че Църногорският манастир е възобновен от двамата братя по духа светаго бегуновчанските отци Захарий и Иларион със светски имена Здравко и Игнат (Асенов, 1999: 3-4) през 1817-1822 година. Те собственоръчно записват, че са ктитори на манастира  и през трудно и турско време на властващия тогава безбожен Кара Веизя (Фейзи) просят милост за свети безсребреници Козма и Дамян Църногорски, подаряват му два угоени вола и съграждат манастира за вечна памет и душевно спасение свое и на сина на поп Здравко поп Мътр.

Петко Асенов е събрал сведения за родовете на поп Здравко и поп Игнат, от като само родът Дърмандини (на първия посочен отец) дал 16 свещеници-учители (Асенов, 1999: 4-9), както и многобройни борци за националната свобода и духовни дейци, което е доказателство за силата на Възрожденските процеси.

3.Сегашно състояние на манастирската църква

Най-старата постройка днес е запазената малка цъква Св. Св. Козма и Дамян. Тя е еднокорабна едноапсидна, с два певници съответно на северната и южните стени, с полуцилиндричен свод, поставен под двускатен покрив. Тъй като по време на османското владичество не се е позволявало строителството на нови храмове, е разрешено построяването на сегашния храм върху основите на по-стар, който е бил в близост до лечебното аязмо от времето на първия манастир, разположен някога на връх Китка. По външния си вид прилича на средновековните култови постройки, изградена от дялан камък и в първия си строителен период е била еднопространствена. През 1869 година навярно е построен кръглият ѝ притвор (История, 2017), който по обем изглежда доста голям спрямо нартекса и е един рядко срещан архитектурен модел. Запазени са сведения, че през 1882 година е обновена вътрешността ѝ от майсторите строители Никола от село Бегуновци, Мана от Гинци и писец Куза Димитрович от село Гинци (Борисова, 2018:15; История, 2017). В почти всички източници е посочено, че стенописите са от XIX-ти век, но трябва да доуточним, че екстериора на храма включва част от възрожденската зография и може би повече от половината стенописи са изписани от съвременни автори в неовизантийски стил през XXI-ви век от времето на последната реставрация, извършена между 2007 и 2014 година. Предполага се, че през 1849 година е изписана старата част на храма, в 1886 година Георги поп Алексов от село Дебели лак, ученик на Банската зографска школа изографисва притвора (История, 2017). Сега са разместени някои от местата на оригиналните стенописи в процеса на тяхната реставрация, защото концепцията на възобновителите е била в притвора да се изпишат на северната и южната му стени двете големи и поучителни сцени със Страшния съд и осъвременен вариант на Стълбата св. преподобни Иоан Лествичник. Оригиналната зография от XIX-ти век е изпълнена в изчистен наивистичен стил, образите са големи и категорични, изпълнени с одухотвореност и смирение. Въпреки малкия размер на храма, те са били подбрани тематично с най-важните и задължителни сцени за православната иконография: Иисус Христос и св. Богородица, Рождество Христово и Разпятието, ктиторите и светиите покровители на манастира на първо място с образите на св. Козма и св. Дамян. Важно място в сегашния църковен интериор заема изображението на един от ктиторите на манастира Алекси Стефанов от село Гигинци, който е бил и негов игумен и със стилистиката си носи духа и атмосферата на неговото време (XIX-ти век).

4.Аязмото** (лечебното изворче)

Излизането от забравата на манастира става благодарение  преоткриването на аязмото, намерено и отново върнато за употреба от преминаващи през Църна гора хилендарски монаси, получили Божествено откровение за него. Преди около 200 години те възобновяват и аязмото, и обителта (Борисова, 2018:9).  Църногорския манастир св. св. Безсребреници Козма и Дамян  е наричан Св. Врачове или още Чудотворци именно заради славата си на целебно място (Асенов, 1999: 4). Самото аязмо е извор в югоизточната част на манастирския двор и представлява кладенец с дълбочина около 2,50 метра, с постоянно избликване на вода. Изследвания от 2007 година доказват годността на водата – тя е подходяща за пиене, като съдържа малко повече от обичайното количество желязо: 0, 022 mg/dm3 (История, 2017). Това, което не може да се докаже с изследвания, е нейната чудодейна функция, която е право пропорционална на вярата в Триединния Бог и Неговите светии и упованието на Тях.

Самите св. св. Козма и Дамян са братя, родени в провинция Асия, Мала Азия. Баща им бил езичник, починал рано, а майка им св. Теодотия ги утвърждава в християнската вяра и ги учи на богоугоден живот и православни добродетели. Те изучават лекарското изкуство и се прочуват с дейността си. Господ Иисус Христос благославя двамата лечители и им дарува чудотворна целителна сила. В скромността и безкористността си те не търсят земна слава и богатства. Не взимат от излекуваните пари и дарове по думите на Спасителя към апостолите: Болни изцерявайте, прокажени очиствайте… Даром получихте, даром давайте (Матей 10:8). Затова светата Църква ги назовава безсребреници. И досега те извършват множество чудеса по тяхното молитвено застъпничество (Бончев, 1991). До 1959 година в светата обител са съхранявани мощи на двамата светии (История, 2017). Живи са спомените на изцелените през вековете от очни болести, при проблеми с нервната система и безплодие. Има свидетелства за чудесни изцеления и днес (История, 2017; Борисова, 2018: 48-58).

През 2006 година е обновена сградата на аязмото и е украсена с нови стенописи, които не само са красиви в неовизантийския си деликатен стил, но и са подбрани и изобразени сцените от библейската история, свързани с водни източници и изцелявания, извършени от Иисус Христос и Неговата Майка. Картинният разказ започва с Кръщение Христово на река Йордан – Богоявление. Тогава освен, че се явява Света Троица – Иисус е кръстен от св. Иоан Кръстител, опосредствано от Светия Дух (дошъл като гълъб), което и Бог Отец потвърждава с думите: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение (Матей 3:16-17). От древни времена до днес се освещава вода на Богоявление, която се ползва с лечебна цел през годината.  Виждаме още сцените: Иисус Христос изцелява разслабления при Овчи порти (Витезда) (Иоан 5:1-9); Беседата на Иисус Христос със самарянката при Якововия кладенец (Иоан 4:5-42); следват изображението на Богородица Живоносен източник (тоест тя представлява извор на лечебна вода и който почерпи с вяра, се излекува); Христос изцелява слепородения (Иоан 9:1-38); Иисус ходи по водата, но поради недостатъчно вяра, тръгналия към Него апостол Петър затъва и Бог Го спасява (Марк 6:48; Матей 14:26-29).

5. Чудотворната икона

В манастира  е построен специален параклис за иконата на Св. Богородица Всецарица, която е копие на чудотворната едноименна икона от манастира Ватопед в Света Гора-Атон и притежава същото молитвено застъпничество на Божията майка. Чудотворната мощ се прехвърля на иконите реплики от оригинала (Бакалова, 2016: 40). Иконата е интронизирана*** през 2016 година като преди това е изминала своят път не без Божия намеса, за да достигне дотук (Борисова, 2018: 59 и сл.). Сега е отрупана с голям брой скъпоценни дарове на благодарни излекувани хора, записали своята история в летописа на манастира. Всяка година се извършва на 2 май след тържествено богослужение с четене на специално написан за нея канон шествие – Лития с чудотворната икона на Св. Богородица Царица, следвано от вярващите християни, защото именно вярата е основата на чудесата, подкрепена от библейския текст: Твоята вяра те спаси (Марк 5:34; Лука 8:38) (Климукова, 2021а: 307-328; Климукова, 2021б: 22). Параклисът е изписан със стенописи със сцени от Богородичния акатист и ангели, държащи Божият лик.

Заключение

Църногорският манастир Св. св. Козма и Дамян удивлява с чудесата в своето историческо и  съвременно развитие. Възникнал през XI-XII-ти век, той на няколко пъти е опустошаван и наново се въздига към духовни висоти. Като, че изгубва ценностите си и след това многократно си ги възвръща или продобива нови и по-значими нематериални и материални придобивки. Освен светините му: чудотворната икона и лечебното аязмо, самата негова съдба, написана с делата на множество благочестиви българи, е своеобразно чудо благодарение на Божия промисъл и закрилничеството на своите покровители светците-лечители.

Благодарности на инж. д-р Цветанка Апостолова за любезно предоставеното ми Житие и страдание на Бегуновското Софроние.

Бележки

*Румяна Борисова е с педагогическо образование и е работила като журналист; през 2020 година е постригана за монахиня и получава името Павла. Оттогава  до днес е в Църногорския манастир, на когото помага и преди това. Срв: Журналистка стана монахиня в Гигинския манастир. Двери, 27ЮНИ2020 https://dveri.bg/component/com_content/Itemid,100723/catid,14/id,69699/view,article/o

** Произлиза от гръцката дума αγίασμα, която означава осветен и се отнася до водоизточник, в близост до храм или манастир като може да е като чешма или басейн. Водата от аязмото е чудотворна и лекува, благодарение на вярата и молитвите на миряните и свещенослужителите. В миналото с такава вода са запълвани така наречените баптистерии, където се е извършвало тайнството кръщение.

***Интронизация oзначава въвеждане, възцаряване по време на тържествено богослужение, при което иконата се поставя на специално отредено място за съхранение и поклонение.

Приложение

Изображение 1. Чудотворната икона на Св. Богородица Всецарица в едноименния параклис на Църногорския манастир. Снимка: Николинка Климукова

Изображение 2. Църквата Св. св. Козма и Дамян в Църногорския манастир. Снимка: Николинка Климукова

Изображение 3. Аязмото на Църногорския манастир. Снимка: Николинка Климукова

Използвани източници

Асенов, П.,  Х. Темелски  (1999). Житие и страдание на Бегуновското Софроние. София [Asenov, P., H. Temelski. Jitie i stradanie na Begunovskoto Sofronie. Sofia]

Бакалова, Е. (2016). Култ към чудотворните икони. Традиции и съвременност. София [Bakalova, E. Kult kam chudotvornite ikoni. Traditzii  I savremennost. Sofia]

Бончев, А. Архим. (1991) Жития на светиите. Синодално издателство, София. [Bonchev. Jitia na svetiite. Sofia]

Борисова, Р. (2018) Църногорски манастир св. св. Безсребреници Козма и Дамян. Кратка история – минало и настояще. София [Borisova. R. Tzarnogorski manastir sv. sv. Bezsrebrenitzi Kozma i Damyan. Kratka iztorya – minalo i nastoyashte. Sofya]

Врачански, С. (2009). Поучително евангелие за всички недели през годината, за Господските и Богордичните празници и за празниците на големите светии. Рединбург. Германия [Vrachanski. S. Pouchitelno evangelie za vsichki nedeli prez godinata, za Gospodsikte i Bogorogichnite praznichi i za praznizhite na golemite svetii. Regensburg. Germania]

Енциклопедия България (1982). Издание на БАН, том 3. София [Entziklopedia na Balgaria. Izdanie na BAN. Sofia]

Кенанов, Д. (2020). Завръщания. Мои българистични пространства. Велико Търново. [Kenarov. D. Zavrashtania. Moi balgaristichni prostranstva]

Климукова, Н. (2021а). Чудесата Христови в стенописите от Новата Митрополия в Несебър. Ролята на вярата за изцеленията. В: Янев, И. Съст. Свидетелсво, служение и богослужение на Църквата.  София, с. 307-328 [Chudesata Hristovi v stenopisite ot Novata itropoia v Nesebyr. Roliata na virata za izcheleniata. In: Janev, I. ed. Svidetalstvo, slujenie i bogoslujenie na Tzarkvata. Sofia]

Климукова, Н. (2021б). Храмът „Св. Успение Богородично“ и чудотворната икона на Св. Богородица в Несебър. София [Hramat “Sv. Uspenie Bogorodichno” i chudotvornata ikona na Sv. Bogoroditza v Nesebar. Sofia]

Електронни източници

Иванова, В. (2019). Посетете през уикенда: Гигински манастир (02.10.2019) [Posetete prez uekenda: Giginski manastir] Available at:  https://www.peika.bg/statia/Posetete_prez_uikenda_Giginski_manastir_l.a_i.106690_giginski_manastir_prez_uikenda.html (достъпно на 22.08.2022).

Иванова, Е. (2018). Гигински манастир: чудесно място за разходка и в хубаво, и в лошо време (04.10.2018) [Giginski manastir: chudesno myasto za razhodka i v hubavo, i v losho vreme] Available at: https://drumivdumi.com/ до-гигинския-манастир/ (достъпно на 23.08.2022).

Игнатова, В. (2010). Денят на св. Симеон Самоковски – празник на гр. Самоков. [Daniat na sv. Simeon Samokovski _ praznik na gr. Samokov] Available at: https://bg-patriarshia.bg/news/denyat-na-sv-simeon-samokovski-praznik-na-gr-samokov (достъпно на 11.08.2022).

История на Църногорския манастир. (2017). [Istoria na Tzarnogorski manastir] Available at: http://www.svetogorie.com/index.php?m_id=9 (достъпно на 22.08.2022).

______________________________________________

*Публикувано в  Хармония в различията. Сборник с доклади.  Научна конференция „Хармония в различията“, София, 09.12.2022. Авторът на блога изказва голяма благодарност на съставителите Жоржета Назърска и Светла Шапкалова за разрешението им да бъде качена статията и обнародвана, за да може да се ползва от интересуващи се читатели по темата.

Изображение: авторът Николинка Василева Климукова. Източник Гугъл БГ.

Кратка връзка за тази публикация – https://wp.me/p18wxv-dvg

Вашият коментар